Linda Santegoeds

Het is 5 Juni 2014, een warme zomerdag, het zonnetje schijnt en er lijkt geen vuiltje aan de lucht. Met nadruk op lijkt. Zojuist is het bericht gekomen vanuit het ziekenhuis dat er iets mis is met Linda, iets goed mis: Melanoom. Kanker. Een ziekte die zich vooral ontwikkeld uit moedervlekken en zich nu heeft genesteld op een andere plek in haar lichaam via de lymfeklieren.

Met behulp van een operatie en bestraling weet ze weer te ‘genezen’ en gaat ongeveer een jaar goed, echter worden er in augustus 2015 weer twee uitzaaiingen gevonden en start er een nieuwe traject van behandelingen. Immuuntherapie bijvoorbeeld. Helaas worden er in oktober via een scan uitzaaiingen in de hersenen ontdekt en wordt het verhaal een stuk lastiger. Er werd een nieuw behandelplan opgesteld en hierin moest alles wijken voor het beter worden van Linda. Dus ook haar sociale leven. De dromen die ze had om in het buitenland te gaan werken als Au-pair of rondreizen door Australië moesten even opzij gezet worden en er moest elke dag gewerkt worden aan dat ene doel: Genezen. De impact van dit traject was niet alleen fysiek te merken, maar het had ook invloed op haar sociale leven en omgeving. Bestralingen en daarna dagen uitrusten hiervan.

Ze had gelukkig via via mensen leren kennen die hetzelfde meemaakte als zij. Mensen die ook in de bloei van hun leven te maken kregen met kanker. Met deze mensen kon ze praten over haar ervaringen en konden ze hun verhaal en emoties met elkaar delen. Toen Linda verder ging zoeken bleek dat er in omgeving weinig georganiseerd werd voor mensen zoals Linda en haar lotgenoten. Gelukkig was Linda iemand die van aanpakken hield en verder is gaan zoeken om te kijken of er door Nederland heen wel dingen georganiseerd werden. Daarbij vond ze organisaties die zich bezig hielden met het organiseren van activiteiten voor jonge mensen met kanker. Met Stichting Aya is ze op wintersport geweest en met stichting Vaarkracht had ze een bootreis gepland. Deze activiteiten waren erg belangrijk voor haar, even weg van huis, maar ook omgeven met lotgenoten om ervaringen uit te wisselen. Dit zijn prachtige initiatieven, die helaas veel geld kosten. Om de financiële lasten voor de jongeren zo laag mogelijk te houden is de sponsoring van deze activiteiten belangrijk. Hier wil LSF graag aan bijdragen!

Voor Linda mocht de behandeling helaas niet baten en is ze op 21 april 2016 op 21-jarige leeftijd gestorven aan de gevolgen van kanker. Op 2 mei zou ze 22 zijn geworden, helaas heeft ze deze leeftijd niet mogen bereiken.

De stichting

Onze missie​
Waar staan we voor​?

Jong, in de bloei van je leven en dan krijg je de diagnose kanker. Je studeert, werkt en leeft je eigen leven en dan ineens staat alles stil. Wij hebben dit, als oprichters van Stichting Linda Santegoeds Foundation van dichtbij gezien bij onze Linda. We zagen ook dat Linda veel had aan lotgenotencontact, deelnemen aan activiteiten, op vakantie gaan en een kijk op de toekomst. Hier willen wij als stichting wat aan bijdragen door organisaties en groepen financieel te steunen bij hun wensen, doelen en dromen.​